Die ene gozer aan tafel

wijnkenner

Wijn is een product met veel meningen! En dat is mooi! 

Dit leidt namelijk tot mooie situaties. Etentjes met vrienden zijn het beste voorbeeld. Je kent die ene gozer (is vaak een man) wel, die in alle geuren en kleuren verteld over de wijn in je glas. Een overdaad aan krachttermen en vakjargon vliegen over de tafel en dat is leuk (of niet?). Wij kunnen daar smakelijk om lachen, maar kan vervelend zijn voor de gastvrouw/heer die het diner organiseerd.

Wijn-marketing

De wijnbranche is traditioneel. Dure wijnhuizen, chique wijnregio’s en een hoge “entry barrier” maken het niet makkelijk om te starten in de wijnbusiness – al helemaal niet als producent. Wij hebben daar eigenlijk niet zoveel mee.

Goed voor voorbeeld is de Pomerol, een wijngebied in de Bordeaux streek (Frankrijk). Marketing is de key to success in wijn en dat snapt de Fransoos. De Pomerol wordt wereldwijd geroemd door haar kwaliteit, waardoor de wijnen flink aan de prijs zijn. Een paar kilometer verder op ligt het wijngebied Lalande-de-Pomerol. Dit gebied lijkt sterk op Pomerol, maar de wijnen zijn een fractie goedkoper – check it out!

Meningen en 1 die telt…

Wijn is marketing. Niet alleen het etiket op de fles, maar ook het verhaal van de verkoper. Trap er niet in en koop wat je lekker vindt. Smaken verschillen en er is er maar 1 die belangrijk is.

Ohja en mocht je weer aan tafel zitten met die ene, vraag hem of haar een keer naar de kwaliteit van de wijn.